Kokeiluilla kiihdytät kehitystä ja vähennät riskejä

Blogi Business Vantaa

Tiedätkö sen tunteen, kun kokeilet jotain uutta tuotetta tai palvelua, ja se osoittautuu pettymykseksi? Varmaan mietit, olisiko yrityksen kannattanut kehittää tuotettaan hieman pidemmälle ennen sen lanseerausta asiakkaille.

Kokeile Vantaalla –palvelu tarjoaa yrityksille ja muille kehittäjille mahdollisuuksia uusien tuotteiden ja palveluiden kokeiluun asiakasympäristössä. Miksi kokeilu kannattaa, siitä tarkemmin tässä kirjoituksessa.

Kokeile Vantaalla, Laila Bröcker

Sisältö

Kiihdytä kehitystä, opi uutta ja säästä resursseja

Uusien tuotteiden ja palveluiden kehittäminen on jännittävä ja haastava prosessi, joka vaatii hyvän idean lisäksi rohkeaa ja luovaa asennetta. Kehitystyö sisältää monia vaiheita alkaen asiakkaiden tarpeiden tunnistamisesta ja hyvästä liikeideasta, päätyen palautteen keräämiseen markkinoille tuodusta tuotteesta. 

Yksi kehittämisvaiheen tehokkaimmista työkaluista on tuotteen tai palvelun kokeileminen käytännössä. Kokeilemisella ei tarkoiteta vain sattumanvaraista testailua, vaan strategista lähestymistapaa, jolla saadaan arvokasta tietoa ja oivalluksia tuotteen tai palvelun jatkokehittämiseen.

Tuotekehityksessä kokeilemisen edut ovat kiistattomat, mutta ne voidaan tiivistää yhteen ajatukseen: kokeileminen vähentää uuden tuotteen kehittämiseen liittyviä riskejä.

Tutkimusten mukaan uuden tuotteen kehittäminen on aina riski yrityksen liiketoiminnalle. Aloittaville yrityksille tuotteen onnistunut kehittäminen on liiketoiminnan elinehto. Kun kehitetään tuotetta, jollaista markkinoilla ei vielä ole, ovat siitä saatavat ensimmäiset asiakaskokemukset erityisen tärkeitä. 

Hyvin suunniteltu kokeilu antaa mahdollisuuden uusien ideoiden testaamisen ja innovatiivisten ratkaisujen löytämiseen.

Tuotteiden ja palveluiden kokeileminen suoraan käyttöympäristössä ja asiakasrajapinnassa vähentää riskejä, jotka liittyvät tuotteen toimivuuteen, asiakastarpeiden ymmärtämiseen, kilpailuetuun ja markkinointiin.

Asiakkaiden osallistaminen auttaa tunnistamaan mahdollisia ongelmia ja parantamaan tuotetta ennen sen lopullista julkaisua. Asiakaspalaute myös kiihdyttää oppimista, sillä virheistä oppiminen on tehokasta.  

Pienen mittakaavan kokeilut vähentävät virheinvestointeja ja liian varhain aloitettua tai väärin kohdennettua markkinointia. Nämäkin resurssit säästyvät tärkeimpiin tarpeisiin.  

Käytännön kokeiluja voi tehdä tuotekehityksen eri vaiheissa, mutta liian kauan kehitystyötä ei kannata tehdä ilman asiakkailta ja muilta sidosryhmiltä saatua palautetta. Kokeilujen tekeminen kannattaa sitoa osaksi tuotekehitystä jo prosessin suunnitteluvaiheessa.  

Hyvin suunniteltu kokeilu on puoliksi tehty

Kokeile Vantaalla –palvelu avattiin tammikuun alussa. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana kertyneiden kokemusten perusteella voimme jo antaa vinkkejä kokeilua suunnitteleville.

  • Mieti tarkasti, kuka on tuotteen tai palvelun pääasiallinen kohdeasiakas. Määrittele mihin asiakkaiden haasteeseen tai ongelmaan tuotteesi tai palvelusi on ratkaisu. Tämä helpottaa sopivan kokeiluympäristön löytämistä.
  • Kehitä selkeä konsepti siitä, mitä tuote tai palvelu tarjoaa, mikä sen hyöty on ja miten se ratkaisee asiakkaiden ongelmia. Mieti miten kerrot kaiken tämän viidessä minuutissa niin kirkkaasti, että kuulijat ymmärtävät sen. 
  • Määrittele mitä haluat oppia kokeilusta ja mitkä ovat tuotteen kehittämisen kannalta tärkeimmät asiat, joista haluat tietoa kokeilussa. Suunnittele myös, miten kokeilun aikana keräät ja tallennat tarvitsemasi tiedot. Näin kokeilu hyödyttää parhaiten tuotteesi jatkokehittämistä. 

Kun sinulla on uusi tuote tai palvelu, jota haluat kehittää, me autamme sinua toteuttamaan kokeilun. 

Kokeilun tavoitteena on saada uutta tietoa tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Jos kokeilu epäonnistuu, voit onnitella itseäsi: olipa hyvä, että asia selvisi jo tuotekehityksen alkuvaiheessa eikä vasta sitten kun valmis tuote oli jo lähdössä markkinoille. 

Jokainen kokeilu, oli sen tulos positiivinen tai negatiivinen, tarjoaa arvokkaita oppimiskokemuksia ja auttaa kehittämään parempia tuotteita ja palveluita tulevaisuudessa.

Ota yhteyttä
Laila Bröcker
laila.brocker@vantaa.fi

Kokeile Vantaalla -sivusto