Kokeile Vantaalla muistilista yrityksille: Näin onnistut kokeilun toteuttamisessa
Kun kehität uutta palvelua tai tuotetta, haluat varmasti saada suoraa asiakaspalautetta jo kehitysprosessin aikana. Ketterät kokeilut aidossa ympäristössä auttavat arvioimaan tuotteen tai palvelun tuottamaa arvoa asiakkaillesi ja ohjaavat jatkokehittämistä oikeaan suuntaan.
Pirre Sandström ja Laila Bröcker Vantaan elinvoimapalvelut
Sisältö
Hyvästä palvelu- tai tuoteideasta voi syntyä kannattavaa liiketoimintaa, mutta se ei tapahdu automaattisesti. Harva idea on heti valmis markkinoille, tavallisesti tuotetta täytyy kehittää määrätietoisesti.
Yksi keskeinen osa kehittämisprosessia on tuotteen tai palvelun kokeileminen käytännössä. Hyvin toteutettu kokeilu on erinomainen tapa kiihdyttää kehittämisprosessia ja ohjata sitä juuri niihin ominaisuuksiin, jotka tuovat suurinta lisäarvoa asiakkaille.
Mutta mitä kaikkea kannattaa ottaa huomioon, jotta kokeilusta saa parhaan mahdollisen hyödyn irti? Lue keskeiset vinkkimme kokeilun toteuttamiseen.
Jokainen kokeilu on erilainen. Älä jää yksin miettimään, me autamme!
Kokeileminen kannattaa aloittaa ennen kuin on käyttänyt merkittävän määrän resursseja ja alkuinvestointeja tuotteen tai palvelun kehittämiseen. Liikkeelle voi lähteä ns. MVP (Minimum Viable Product) -mallilla, jolla tarkoitetaan pienintä mahdollista toimivaa versiota tuotteesta. Kehittämisvaiheen nopeat kokeilut antavat tietoa siitä, miten tuote toimii, mitkä ominaisuudet ovat asiakkaiden mielestä hyödyllisiä ja mitä kehittämistoimenpiteitä kannattaa priorisoida.
Parhaimmillaan kokeilu tuottaa tietoa tuotteen tai palvelun kilpailueduista, joita voi jatkossa hyödyntää myynnissä ja markkinoinnissa.
Jotta kokeilutilanteen toteuttamisesta on mahdollisimman paljon hyötyä kannattaa kiinnittää huomiota seuraaviin perusasioihin:
Panosta kokeilusuunnitelman tekemiseen
Kokeilun rakennetta kannattaa suunnitella jo ennen kuin sen toteuttamisesta on tehty lopullinen päätös. Hyvä suunnitelma helpottaa kokeilun toteutusta ja varmistaa, että kaikki tärkeät näkökulmat on huomioitu.
Pohdi, missä vaiheessa tuotteen tai palvelun kehittäminen on, ja määrittele kokeilun konkreettiset tavoitteet. Niiden avulla voit arvioida kokeilun onnistumista.
Suunnittele etukäteen, mitä tietoa kerätään ja miten kokeilu dokumentoidaan. Mieti, minkälaisilla mittareilla kokeilun onnistumista voi mitata. Tämä auttaa tulosten analysoimisessa ja tiedon hyödyntämisessä kokeilun jälkeen.
Anna testaajille riittävästi ohjeita ja dokumentoi kokeilu. Henri Vass ja Filip Bovin NeduAi Oy
Suunnittele varsinainen kokeilutilanne huolellisesti
- Valmistaudu itse kokeilutilanteeseen huolellisesti ja aikatauluta kokeilun toimenpiteet.
- Jos kokeiluun tarvitaan testausryhmää, suunnittele heidän perehdyttämisensä. Sovi kokeiluun osallistuvien kanssa ennakkoon heidän roolinsa kokeilun toteuttamisessa. Kerro osallistujille, minkälaisesta tuotteesta on kysymys ja mitä hyötyä tuotteesta on käyttäjälle. Ennen testauksen alkamista, kerro mitä tuotteen tai palvelun ominaisuuksia testataan ja miten haluat testaajien kertovan havainnoistaan ja kokemuksistaan.
Käytä aikaa tulosten reflektointiin
- Käytä aikaa tulosten analysointiin ja reflektointiin. Tämä auttaa päättämään, missä järjestyksessä kehittämistoimenpiteet kannattaa toteuttaa.
Kokeilut voivat olla erinomainen tapa testata uusia ideoita, saada palautetta ja oppia uutta. Jos olet kiinnostunut kokeilujen hyödyntämisestä yrityksesi kehittämisessä, ota yhteyttä meihin ja katsotaan, miten voimme auttaa sinua. Asiantuntijatiimimme tukee sinua koko prosessin suunnittelussa ja toteutuksessa!
Hyödyllisiä linkkejä ja yhteystietoja
Kokeile Vantaalla -sivusto
Ehdota kokeilua -sivusto
NeduAi Oy
Lisätietoa Vantaan kokeilutoiminnasta
Laila Bröcker
laila.brocker@vantaa.fi
Pirre Sandström
pirre.sandström@vantaa.fi
Kokeile Vantaalla -palvelu tarjoaa mahdollisuuden kehitysvaiheessa olevien tuotteiden ja palvelujen testaamiseen. Uusia tuotteita kehittävät yritykset ja TKI-organisaatiot voivat jättää kokeiluehdotuksen täyttämällä lomakkeen Ehdota kokeilua -sivustolla.