Digitaalisten palveluiden saavutettavuus on kaikkien etu
Saavutettavuudella tarkoitetaan sitä, että kaikki ihmiset voivat käyttää verkkosivuja ja mobiilisovelluksia mahdollisimman sujuvasti. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta digitaalisten palveluiden saavutettavuutta ei ole aina helppoa toteuttaa.
Aava Ruokolainen Codemenders Oy ja Nina Majuri Vantaan kaupungilta kertovat miksi ja miten saavutettavuuteen kannattaa panostaa.
Sisältö
Codemenders Oy kokeilee yhteistyössä Vantaa-Infojen kanssa digitaalista jonotusjärjestelmää, joka helpottaa palveluihin jonottamista. Palvelun saavutettavuuden suunnittelusta ja toteutuksesta vastaa projektipäällikkö Aava Ruokolainen, jota haastattelemme tässä jutussa.
Miksi saavutettavuus on tärkeää digitaalisissa palveluissa Aava Ruokolainen?
Saavutettavuuden huomioiminen hyödyttää kaikkia käyttäjiä tekemällä palveluista helpompia ja nopeampia käyttää. On tärkeää muistaa, että joillekin käyttäjille saavutettavuus on välttämätöntä palveluiden käyttämiseksi. Se mahdollistaa osallistumisen, vaikuttamisen ja yhdenvertaisuuden muiden käyttäjien kanssa. Esimerkiksi, jos videoita ei tekstitetä, kuulovammaiset jäävät heikompaan asemaan kuin kuulevat, koska he eivät voi hyödyntää videoita samalla tavalla.
Mutta on paljon tilanteita, joissa tekstityksistä hyötyvät kaikki muutkin ihmiset. Tekstitys helpottaa videoiden katsomista meluisassa ympäristössä, uuden kielen opiskelijoita ja vaikka käyttäjää, joka on unohtanut kuulokkeet kotiin ja katsoo videota bussissa.
Codemenders Oy kehittää parhaillaan digitaalista jonotusjärjestelmää. Miten palvelun saavutettavuus otetaan huomioon kehitystyössä?
Saavutettavuus tulee ottaa huomioon kehittämisprosessin alusta alkaen. Esimerkiksi verkkosivun koodaminen ruudunlukijaystävälliseksi tai toiminnallisten painikkeiden lisääminen on paljon helpompaa tehdä rakentamisen alkuvaiheessa kuin jälkikäteen. Jälkikäteen korjaaminen myös lisää kustannuksia ja hidastaa palvelun käyttöön ottamista.
Yhtä tärkeä asia on kuunnella käyttäjiä koko kehittämisprosessin ajan. Saavutettavuuden kehittäminen on käytännön tekoja ja toimintaa. Onnistuessaan se on palvelun käyttäjän toimintaa ja vaikutusmahdollisuuksia edistävä työkalupakki. Asiakaslähtöinen kehittäminen on siis saavutettavuuden ytimessä.
Kokeilun aikana olemme tehneet asiakaspalautteen perusteella monenlaisia muutoksia. Esimerkiksi korjasimme vuoronumeron ottamisnapin väriä suuremmalle kontrastille, fiksasimme äänimaailmaa ja lisäsimme näyttötauluihin oman valikon jononumeroiden koon säätämiseen.
Aava Ruokolainen
Codemenders Oy
Asiakkaan kannalta on tärkeintä palvelun toiminnallinen saavutettavuus, joka liittyy sekä sovelluksen virtuaalisiin rakennuspalikoihin että välineisiin, joilla sitä voi käyttää. Esimerkiksi
- Voiko sovellusta käyttää pelkällä näppäimistöllä tai puheohjauksella.
- Onko sovelluksen sisältö ymmärrettävää: Tietääkö käyttäjä mitä hänen pitäisi seuraavaksi tehdä ja miksi?
Visuaalisessa saavutettavuudessa esimerkiksi seuraavia asioita:
- ei keltaista tekstiä valkoisella pohjalla,
- vihreän ja punaisen toimintonapin tueksi aina tekstiä,
- ei tekstiä isoilla kirjaimilla,
- tekstin tasaus vasemmalle.
Pyrimme tekemään järjestelmän sellaiseksi, että se toimii erilaisille käyttäjille ja erilaisissa ympäristöissä. Osa saavutettavuusominaisuuksista on sisäänrakennettu järjestelmään, ja joitain ominaisuuksia voi lisätä käyttöön tarvittaessa, joko käyttäjä itse tai palveluhenkilökunnan avulla.
Aseeem Shakuntai, Aava Ruokolainen, Codemenders Oy ja Anu Parvela-Säde, Vantaa-Info.
Mitkä ovat suurimmat haasteet saavutettavuuden toteuttamisessa?
Saavutettavuudesta huolehtimista ei pitäisi jättää vain asiantuntijoiden vastuulle. Se koskee meitä kaikkia, ja jokainen voi tehdä oman osansa tai pyytää tarvittaessa apua. Siksi on tärkeää, että meillä kaikilla on perustiedot siitä, mitä saavutettavuus tarkoittaa ja miksi se on tärkeää.
Toivoisin, että saavutettavuutta ei tarkasteltaisi pelkästään teknisenä tai käytännöllisenä toimintana, vaan että se ymmärrettäisiin osana laajempaa, arvojen viitekehystä. Silloin saavutettavuuden kehittämisen voi ymmärtää konkreettisena työkaluna ihmisten yhdenvertaisuuden toteuttamisessa.
Minkälaisia neuvoja antaisit yrityksille saavutettavuuden huomioon ottamiseen uuden palvelun suunnitteluvaiheessa?
Saavutettavien palveluiden kehittäminen ovat usein monen ihmisen, näkökulman ja asiantuntemuksen yhteispeliä. Kannattaa siis hyödyntää rohkeasti verkostoja ja ottaa selvää, keneltä voi saada apua ja oppia lisää.
On tärkeää tutustua saavutettavuusvaatimuksiin, oppia tarkastelemaan (digi)ympäristöä sellaisten kysymysten kautta, joita itse ei käyttäjänä ehkä tulisi ajatelleeksi. Tietoa ajankohtaisista vaatimuksista saa järjestöistä ja osallistumalla koulutuksiin, joissa saavutettavuutta käsitellään potentiaalien käyttäjäryhmien näkökulmasta - myös niiden, jotka eivät heti tule mieleen.
Verkkosuunnittelija Nina Majuri Vantaan kaupunki
Vantaan kaupungille verkkosivujen ja muiden digitaalisten palvelujen saavutettavuuden varmistaminen on tärkeää. Sen toteuttamisesta pitää huolta verkkosuunnittelija Nina Majuri, jolle saavutettavuusasiat ovat lähellä sydäntä.
On tärkeää huomata, että saavutettavuuden huomioon ottaminen ei hyödytä vain erityisryhmiä. Se parantaa kaikkien käyttäjäkokemusta, olipa kyseessä auringonpaisteessa puhelinta käyttävä henkilö, meluisassa ympäristössä asioiva tai ilman kuulokkeita videoita katseleva käyttäjä.
Saavutettavuus koskee meitä kaikkia, koska käytämme päivittäin digitaalisia palveluja erilaisissa tilanteissa. Saavutettavuuden huomioon ottaminen on osa tasa-arvoista yhteiskuntaa, sillä jokaisen tulee voida hoitaa itse omia asioitaan.
Nina Majuri
Vantaan kaupunki
Saavutettavuuden toteutuminen kannattaa ottaan huomioon heti kun palvelua ryhdytään käytännössä suunnittelemaan. Ei kannata tehdä väärin ja korjata virheitä jälkikäteen. Se hidastaa palvelun käyttöön ottamista ja aiheuttaa ylimääräisiä kustannuksia.
Yhteystiedot
Aava Ruokolainen, Codemenders Oy
aava.ruokolainen@codemenders.com
Aseeem Shakuntal, Codemenders Oy
aseem.shakuntal@codemenders.com
Nina Majuri, Vantaan kaupunki
nina.majuri@vantaa.fi
Hyödyllisiä linkkejä ja yhteystietoja
Codemenders Oy
Kokeile Vantaalla -sivusto
Ehdota kokeilua -sivusto
Lisätietoa Vantaan kokeilutoiminnasta
Laila Bröcker
laila.brocker@vantaa.fi
Kokeile Vantaalla -palvelu tarjoaa mahdollisuuden kehitysvaiheessa olevien tuotteiden ja palvelujen testaamiseen. Uusia tuotteita kehittävät yritykset ja TKI-organisaatiot voivat jättää kokeiluehdotuksen täyttämällä lomakkeen Ehdota kokeilua -sivustolla.