Ratikka tekee Vantaasta tulevaisuuden kaupungin: ”Moni aikuinen ei taida ymmärtää, että tämä on investointi tulevaisuuteen”
Nuoria ärsyttää Vantaan ratikasta käyty keskustelu. Vantaan nuorisovaltuuston puheenjohtajan Vida Amoahin mukaan kaikki aikuiset eivät ilmeisesti ymmärrä, että ratikka on tulevaisuuden investointi. Onneksi kuitenkin monet ymmärtävät. Myös merkittävien vantaalaisyritysten edustajat ovat sitä mieltä, että ratikka on ennen kaikkea panostus tulevien sukupolvien kaupunkiin.
Ratikan vaikutusalueelle odotetaan vuoteen 2050 mennessä yli 120 000 asukasta ja yli 80 000 työpaikkaa.
Kun Vantaan nuorisovaltuuston puheenjohtaja Vida Amoah pohtii ratikkaa, hänestä välittyy turhautuminen nykyisten päättäjien kiistelyyn.
– Suoraan sanottuna ärsyttää vinoutunut keskustelu ratikan hinnasta. Tietysti tällainen hankinta on kallis! Mutta miten monet kokeneetkaan kuntapoliitikot eivät ymmärrä, ettei moista hanketta saa ilmaiseksi – ja että ratikka rakennetaan Vantaan tulevaisuutta varten, hän jatkaa.
Jotkut kokevat, että ratikkarahan voisi käyttää muuhun.
– Kaikilla julkisilla varoillahan on aina vaihtoehtoisia käyttökohteita koulutuksesta joukkoliikenteeseen. Jos tämän ajattelun veisi loppuun asti, mikään hanke ei koskaan toteutuisi. Aina löytyisi jokin toinen kohde, johon rahat voisi käyttää, Amoah muistuttaa.
Ratikan vaikutukset ulottuvat vuosikymmeniä eteenpäin
Pikaraitiotie on nimenomaan pitkän tähtäimen investointi. Ratikan vaikutukset ulottuvat vuosikymmeniä eteenpäin. Se tarkoittaa siis aikaa, jolloin nykyiset vantaalaiset lapset ja nuoret ovat aikuisia ja elävät arkeaan Vantaalla.
Nuorten äänellä on merkitystä, kun puhutaan ratikasta. Nuoret elävät ratikan kanssa pidempään kuin vanhemmat polvet.
Amoah ei ole kohdannut nuorten keskuudessa negatiivista suhtautumista ratikkaan. Hän kertoo keskustelleensa ratikasta laajasti eri taustoista tulevien vantaalaisnuorten kanssa.
– Päinvastoin, kaikki ovat innoissaan! En kiellä ratikasta aiheutuvia ongelmia ja tietenkin on kurjaa, että ratikan rakentamisen takia esimerkiksi (Simonkallion koulun) välituntialue puretaan. Mutta pitkällä tähtäimellä ratikka on vain hyvä juttu! Se on nopea ja kätevä kulkuväline – ja mikä hienointa – se yhdistää Vantaan muun pääkaupunkiseudun kanssa, Amoah sanoo.
Nuorten äänellä on merkitystä, kun puhutaan ratikasta. Nuoret elävät ratikan kanssa pidempään kuin vanhemmat polvet.
Ratikkareitin varrelle syntyy uusia kaupunkikeskuksia
Vuoteen 2050 mennessä ratikan vaikutusalueelle odotetaan yli 120 000 asukasta ja yli 80 000 työpaikkaa. Se tarkoittaa, että reitin varrella syntyy kokonaan uusia keskuksia, jotka houkuttelevat niin työntekijöitä kuin investointeja.
Myös monet vantaalaisyritysten edustajat tietävät, että ratikassa on kyse paljon muustakin kuin vain kulkuvälineestä. Ratikka liittää Vantaan eri osat yhdeksi eläväksi kokonaisuudeksi.
– Uskon, että ratikka tulee vuosien saatossa sitomaan Tikkurilan ja Aviapoliksen kaupunkikeskukset yhteen. Ratikka ei ole hanke viideksi tai kymmeneksi vuodeksi, vaan vuosikymmeniksi eteenpäin, linjaa Martin Andergård.
Hän johtaa kahta reitin varrelle sijoittuvaa hotellia: Original Sokos Hotel Vantaata sekä Break Sokos Hotel Flamingoa.
Jos mietitään vain kulkemista paikasta toiseen, voidaan hyvin pohtia, olisiko bussi vaihtoehto. Mutta kun tarkastellaan ratikan vaikutuksia alueiden kehitykseen, ero on hurja.
Myös kauppakeskus Jumbon suurimman omistajan, Vantaan Valon toimitusjohtaja Jukka Vakula luottaa, että pikaraitiotien myötä kokonaiset alueet Vantaalla tulevat kehittymään valtavasti.
– Jos mietitään vain kulkemista paikasta toiseen, voidaan hyvin pohtia, olisiko bussi vaihtoehto. Mutta kun tarkastellaan ratikan vaikutuksia alueiden kehitykseen, ero on hurja. Raideyhteydet muuttavat alueiden luonnetta ja tuovat asukkaita, työpaikkoja ja palveluja, Vakula sanoo.
Ratikka sitoo alueet ja kulttuurikohteet yhteen
Fazerin tehtaat ja vierailukeskus sijaitsevat tällä hetkellä Vantaalla hieman sivussa, Vaaralan teollisuusalueella. Fazerin viestintäjohtaja Liisa Eerola uskoo, että ratikan myötä myös sen alueen luonne tulee muuttumaan.
– Ratikka tuo hienoja mahdollisuuksia koko reitin varrelle ja nivoo Vantaata yhteen, meitä muiden mukana, Eerola sanoo.
– Ratikka lisää varmasti Vantaan pitovoimaa. Reitin varrella on useita hienoja vierailu- ja kulttuurikohteita, jotka yhdistyvät nyt hienoksi kokonaisuudeksi.
Ratikka lisää varmasti Vantaan pitovoimaa. Reitin varrella on useita hienoja vierailu- ja kulttuurikohteita, jotka yhdistyvät nyt hienoksi kokonaisuudeksi.
Tikkurila on jo nyt yksi Suomen keskeisimmistä raideliikenteen solmukohdista. Tiedekeskus Heurekassa tiedetään kokemuksesta, että liikenneyhteyksien kehittyminen näkyy liiketoiminnan kasvuna.
– Siitä lähtien, kun Heureka perustettiin 1989, sijaintimme on vain parantunut. Ensin Tikkurilaan tuli viides raide ja kaukojunat alkoivat pysähtyä Tikkurilassa. Sitten kehärata yhdisti meidät lentoasemaan. Nyt tulee vielä ratikka, iloitsee Heurekan toimitusjohtaja Mikko Myllykoski.
Liikenneyhteyksien kehittyminen näkyy liiketoiminnan kasvuna.
Myllykoski kertoo, että Heurekan kävijämäärät ovat kasvaneet liikenneyhteyksien mukana.
– Kun Heureka avattiin, tavoitteena oli 250 000 kävijää vuodessa. Nyt kävijöitä on jo yli 340 000 vuodessa. Uskomme, että ratikan myötä kasvamme entisestään, hän lisää.
Vantaa haluaa olla kansainvälinen ja nuoria houkutteleva kaupunki
Vantaan kaupunginjohtaja Pekka Timonen on vahvasti samoilla linjoilla kuin vantaalaisyritykset ja nuoret. Ratikka on hänen mielestään lupaus Vantaan tulevaisuudesta.
– Se kertoo, että Vantaa haluaa olla hiilineutraali, kansainvälinen ja nuoria houkutteleva kaupunki, Timonen toteaa.
Rakentamalla ratikan rakennamme samalla identiteettiä, jossa kaupunginosat eivät enää ole irrallisia saarekkeita. Ne ovat osa yhtenäistä, elinvoimaista ja eteenpäin katsovaa kaupunkia.
Vantaalla on jo nyt monesta suomalaiskaupungista poiketen verraten nuori ja kansainvälinen väestö. Uusia päiväkoteja ja kouluja rakennetaan vuosittain. Tämä lupaa elinvoimaisuutta myös tulevina vuosikymmeninä.
Pikaraitiotiellä on tulevaisuuden visiossa iso rooli.
– Rakentamalla ratikan rakennamme samalla identiteettiä, jossa kaupunginosat eivät enää ole irrallisia saarekkeita, vaan osa yhtenäistä, elinvoimaista ja eteenpäin katsovaa kaupunkia, Timonen linjaa.
– Kun palvelut, työpaikat ja vapaa-ajan kohteet ovat ratikkamatkan päässä, alueiden välinen eriarvoistuminen vähenee.
Tulevaisuuden Vantaa hahmottuu ratikan ansiosta vihreämpänä ja elävämpänä.
Raiteet suunnitellaan suurelta osin viherpinnoilla. Samalla parannetaan huomattavasti myös pyöräily- ja kävelymahdollisuuksia. Tulevaisuuden Vantaa hahmottuu ratikan ansiosta vihreämpänä ja elävämpänä.
Vuoteen 2050 mennessä ratikan on arvioitu kuljettavan jopa 47 000 matkustajaa päivässä.
– Jos 90-luvulla Vantaa tunnettiin lentoasemasta ja teollisuusalueista, 2050-luvulla se tunnetaan urbaanina, elävänä ja kansainvälisenä ratikkakaupunkina, kaupunginjohtaja kiteyttää.
Vantaan ratikka 2050
- Matkustajia 47 000 päivässä – Ratikan varrella kulkee valtava määrä arjen matkoja vuoteen 2050 mennessä.
- 122 500 asukasta ja 82 500 työpaikkaa ratikan vaikutusalueella vuoteen 2050 mennessä.
- Hiilineutraalimpi Vantaa – Ratikka tukee viherpintaisia raiteita ja autoriippuvuuden vähentämistä.
- Urbaani kaupunkielämä – Pysäkkien ympärille syntyy tiiviitä keskuksia, joissa asuminen, työ ja palvelut ovat lähellä toisiaan.
- Kansainvälinen vetovoima – ratikkareitti avaa mahdollisuuksia matkailun ja kansainvälisen yritystoiminnan kehittämiseen.
- Alueiden tasa-arvo – Ratikka yhdistää Vantaan kaupunginosia ja vähentää alueiden eriytymistä.