Digituki

Digituki auttaa sähköisen asioinnin, verkkopalveluiden ja yleisimpien sovellusten käytössä ja ongelmissa sekä tietokoneen, tabletin ja älypuhelimen käytössä.

Esittely

Asiasanat

Asiakaspalvelu & neuvonta Koulutus
Vantaalla saat apua verkossa asioimiseen ja digilaitteiden käyttöön. Tätä neuvontaa ja opastusta antavat kaupungin toimijat ja järjestöt. Kaupungin ja järjestöjen palvelu ei maksa mitään.

Digituki tarkoittaa apua sähköisen asioinnin, palveluiden ja laitteiden käytön kanssa. Digitukea voi saada kasvokkain tai etänä, esimerkiksi puhelimen tai chatin kautta. Apua tarjoavien toimijoiden sivuilta näet, millaista digitukea ne tarjoavat.

Digituen tavoite on, että kaikki voivat käyttää laitteita sekä asioida itsenäisesti ja turvallisesti. Autamme arjen asioinnissa ja digilaitteiden käytön kanssa, mutta tunnukset, salasanat ja avainluvut ovat henkilökohtaisia. Turvallisuutesi vuoksi emme hoida henkilökohtaisia asioitasi, emmekä anna ohjeita esimerkiksi siihen, mitä lomakkeille tulisi kirjoittaa. Saat apua asiantuntijalta, jos tarvitset sitä. 

Tutustu digituen eettisiin ohjeisiin Digi- ja väestötietoviraston sivuilla.

Millaista digitukea tarvitset?

Digituki auttaa erilaisten asioiden kanssa, esimerkiksi sähköisen asioinnin sekä sovellusten asentamisen ja käyttöönoton kanssa. Digitukea antavat toimijat määrittelevät itse, millaista digitukea ne tarjoavat. Palvelua saa yleensä suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

Alla olevia otsikoita avaamalla näet, mistä saat apua ongelmiisi ja millä kielillä apua annetaan.

Mitä kautta saat digitukea?

Saat digitukea kasvokkain tai etänä. Osa apua tarjoavista toimijoista antaa digitukea joka päivä, ja osa antaa digitukea tiettyinä aikoina eri toimipaikoissa. Jokaisen toimijan omalta nettisivulta näet aukioloajat ja joihinkin voit varata ajan. Alla olevasta valikosta näet, miten eri toimijat tarjoavat etädigitukea.

Vantaan kaupungilla on myös maksuttomia asiakastietokoneita itsenäistä asiointia varten.

Avainsanat

Digiasioiden tuki