Vantaalla kokeillaan uutta tapaa jonottaa - digitaalisella jonottamisella sujuvuutta ja mukavuutta

Uutinen

Asiasanat

Toimitilat Työ & elinkeinot

Vantaa-infon Tikkurilan ja Myyrmäen toimipisteissä kokeillaan digitaalista jonotusjärjestelmää, joka tekee mahdolliseksi myös etäjonottamisen ja jonotustilanteen seuraamisen verkon kautta.

Kokeile Vantaalla -palvelun ensimmäinen kokeilusopimus on solmittu Codemenders Oy:n kanssa, jonka Jonoon.fi sovellusta kokeillaan Vantaa-Infon toimipisteissä. Kokeilulla etsitään uusia ratkaisuja jonottamisen sujuvuuden ja mukavuuden lisäämiseen.

Jonoon.fi kokeilu toteutetaan Vantaa infossa

Vantaa-infojen toimipisteet ovat niitä matalan kynnyksen paikkoja, joista vantaalaiset saavat tietoa kaupungin palveluista. Kysyä voi melkein mitä tahansa, sillä kokeneet asiantuntijat tuntevat kaupungin ja sen nimettyjen yhteistyökumppaneiden palvelut. Kaupungin palveluiden lisäksi neuvontaa annetaan Digi- ja väestötietoviraston, HSL:n ja Kelan palveluista.  

Palveluja tarjotaan usean eri kanavan kautta. Käytössä on puhelin, chatti, sähköposti ja tietenkin asiointipisteiden lähipalvelut. Vantaa-infoihin syntyy jonoja kausiluonteisesti, mutta myös aivan tavallisina päivinä. Jonotilanteen ennakoiminen on vaikeaa, sillä palvelutilanteiden kestoa ei määritellä etukäteen. Järjestelmän uudistamisesta olikin jo keskusteltu, mutta tarpeisiin soveltuvaa ratkaisua ei vielä ollut löytynyt.  

Victoria Mefodyeva, Aava Ruokolainen ja Aseem Shakuntal. Kuva Jere Hasunen

Kokeile Vantaalla -palvelussa yritykset voivat ehdottaa kehittämisvaiheessa olevien tuotteiden ja palveluiden kokeiluja aidoissa käyttöympäristöissä ja asiakasrajapinnassa. Kokeiluehdotus tuli myös Aseem Shakuntailta, joka on Codemenders Oy:n toimitusjohtaja. Espoossa toimiva Codemenders tuottaa Jonoon.fi-palvelua,  jonka sovelluksessa asiakas voi ottaa puhelimensa verkkoselaimen kautta jonotusnumeron ja hän saa puhelimeensa ajantasaiset ilmoitukset oman vuoron lähestymisestä. Perinteinen jonottaminen on myös mahdollista. 

Codemenders Oy: kanssa on solmittu ensimmäinen Kokeile Vantaalla –sopimus.

“Olemme iloisia, että pääsemme testaamaan järjestelmäämme näin tärkeässä ja suuria asiakasmääriä palvelevassa paikassa. Vantaan kanssa on ollut antoisaa tehdä yhteistyötä ja odotamme innolla alkavaa kokeilujaksoa." 

Aava Ruokolainen, Jonoon.fi-projektipäällikkö Codemenders

“ Tavoitteenamme on aina tehdä asiakaspalvelutilanteista mahdollisimman sujuvia ja saavutettavia. Nyt pääsemme kehittämään mallia järjestelmän käyttöön Suomessa ja vieläpä Vantaalla!” Aava Ruokolainen, Jonoon.fi-projektipäällikkö Codemenders.

Tulevaisuuden palveluissa korostuu digituen merkitys. Digituen tarpeen kasvaminen onkin yksi tärkeä syy Jonoon.fi palvelun kokeilemiseen. Tavoitteena on, että palvelun kautta voi varata henkilökohtaista ohjausaikaa.  

Tavoitteena on, että kokeilussa oleva moderni vuoronumerojärjestelmä sujuvoittaa ja selkeyttää asiakkaan ohjaamista. Lisäksi sen kautta asiakkailla on mahdollisuus varata aikoja digituen saamiseen.  

”Meidät tunnetaan siitä, että emme jätä asiakasta pulaan. Pyrimme aina ratkaisemaan asiakkaan ongelman tai ohjaamaan hänet johonkin toiseen palveluun.”

 Anu Parvela-Säde, palveluesimies Vantaa-info

Kuvat Jere Hasunen

Hyödyllisiä linkkejä

Tutustu Jonoon.fi palveluun täällä.
Tutustu Vantaa-Infon palveluihin täällä.
Vantaan kaupunki tarjoaa mahdollisuuden kehitysvaiheessa olevien tuotteiden ja palvelujen kokeiluun. Ehdota kokeilua. 

Codemenders Oy

Aava Ruokolainen
aava.ruokolainen@jonoon.fi

Lisätietoja

Laila Bröcker

Vantaan kaupunki laila.brocker@vantaa.fi

Anu Parvela-Säde

Vantaan kaupunki anu.parvela-sade@vantaa.fi