Kokeile Vantaalla -palvelun avulla yritykset pääsevät kehittämään tuotteitaan aidossa kaupunkiympäristössä – jonotusta helpottava sovellus luo nyt parempaa asiakasneuvontaa Vantaa-infoissa
Codemenders Oy ja Vantaa-info etsivät yhdessä ratkaisuja sujuvampaan jonottamiseen. Taustalla on Kokeile Vantaalla -palvelu, jonka avulla yritykset pääsevät testaamaan omia kehittämisvaiheessa olevia tuotteitaan ja palvelujaan aidoissa tilanteissa. Jonoon.fi-sovellus tulee käyttöön kahdessa asiakaspalvelun toimistossa. Taustalla on Vantaan kaupungin Kokeile Vantaalla -palvelu.
Codemendersin Aseem Shakuntal ja Aava Ruokolainen sekä Vantaan kuntalaispalvelujen palveluesihenkilö Anu Parvela-Säde ovat innoissaan pian alkavasta kokeilusta. Pian jonotus onnistuu Vantaa-infon Tikkurilan ja Myyrmäen pisteissä puhelimen avulla.
Kun Aseem Shakuntal odotti pääsyään silloisen kotikaupunkinsa TE-toimistoon keskellä pitkää jonoa, hän huomasi olevansa pattitilanteessa.
Ihmisten määrä hänen takanaan vain jatkoi kasvamistaan – eihän Aseem todellakaan ollut ainoa Nokialta pian irtisanottava työntekijä, joka halusi selvittää, miten nyt tulisi toimia. Lähelle pysäköidyn auton parkkiaika oli kuitenkin loppumassa, ja uuden pysäköintipaikan etsiminen veisi takaisin jonon hännille. Kuinka kauan tässä voi vielä kestää?
Aika mateli, odottajat tuskastelivat. Auton tuulilasiin ilmestyi parkkisakko.
Miten ihmeessä jonottamiseen ei ole keksitty helpompaa keinoa?
Tämä reilut kymmenen vuotta sitten mieleen tullut ajatus on johtanut siihen, että Vantaa-infon asiakaspisteet ottavat pian käyttöön uudet sähköisen jonottamisen tavat yhdessä Aseemin johtaman Codemenders Oy:n kanssa. Codemenders luo helppokäyttöisiä pilvipalveluja ja mobiiliapplikaatioita, jotka helpottavat arkisten asioiden hoitamista. Jonoon.fi-sovellus mahdollistaa etäjonottamisen sekä jonotustilanteen seuraamisen puhelimella.
– Olemme haaveilleet jo jonkin aikaa vuoronumerojonotukselle sähköistä vaihtoehtoa, joten Aseemin ja kaupungin elinvoimapalvelujen ehdotus palvelun testaamisesta juuri Vantaa-infossa tuli meille sopivaan aikaan, Vantaan kuntalaispalvelujen palveluesihenkilö Anu Parvela-Säde iloitsee.
Aseemin yhteydenottoon innoitti Kokeile Vantaalla -palvelu. Sen avulla yritykset pääsevät testaamaan kehitysvaiheessa olevien tuotteitaan ja palvelujaan aidossa kaupunkiympäristössä ja saamaan käytännön kokemuksia niiden toimivuudesta. Kokeilusopimus Codemendersin kanssa on näistä ensimmäinen.
Kokeilujakson aikana Codemenders ja Vantaa-infon toimijat etsivät yhdessä uusia ratkaisuja jonottamisen sujuvuuden ja mukavuuden lisäämiseen neuvontapalvelujen tarpeet huomioiden. Sähköisen jonottaminen otetaan käyttöön Tikkurilan ja Myyrmäen toimipisteissä, ja sitä testataan alustavan suunnitelman mukaan kuluvan vuoden loppuun.
Tavoitteena on tehdä matalan kynnyksen neuvonnasta paremmin saavutettavaa ja sujuvampaa.
– Sähköinen jonotus tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden odottaa omaa vuoroa etänä ja arvioimaan Vantaa-infossa käymiseen kuluvaa aikaa. Sovellusta voi myös käyttää usealla eri kielellä. Lyhyt alkukysely auttaa tarjoamaan parempaa palvelua, kun infossa käymisen aihe on jo etukäteen asiakaspalvelijan tiedossa, kertoo projektipäällikkö Aava Ruokolainen Codemendersiltä.
Codemenders saa Kokeile Vantaalla -testijaksolla aivan uudenlaista tietoa palvelunsa kehittämistyöhön. Samalla Jonoon.fi-sovelluksella tavoitellaan Vantaa-infolle paitsi helpottaa asiointia, myös ennustettavuutta ja sujuvuutta palvelupisteiden ruuhka-aikoihin.
Käytännön kokeilu antaa tärkeää tietoa tuotekehitykselle
Aseem kertoo, että yhteistyö kunnallisen toimijan kanssa tulee tarjoamaan Jonoon.fi-sovelluksen kehittämistyöhön aivan uudenlaista tietoa. Vantaa-info on matalan kynnyksen paikka, jonka laajaa asiakaskuntaa neuvotaan useissa eri kanavissa, joten sovellus pääsee nyt aivan uudenlaiseen testiin.
– Jonottaminen on ennen kaikkea kulttuurinen kysymys, ja kokeilu auttaa meitä ymmärtämään juuri suomalaisten julkisten palvelujen käyttäjien tarpeita. Samalla pääsemme näyttämään, millaisia hyötyjä palvelun avulla saadaan asiakaspalveluun.
Codemenders toimii Espoossa, ja sen sähköinen jonotuspalvelu on yrityskäytössä esimerkiksi Isossa-Britanniassa ja Etelä-Afrikassa.
– Samalla kun kehitämme palvelua sopivaksi juuri Vantaalle, luomme sille esimerkiksi suomenkielisen käyttöohjeistuksen. Tämä auttaa meitä tarjoamaan Jonoon.fi:tä isommille asiakkaille myös muualla Suomessa, Aava kertoo.
Paitsi että jonotilanteen seuraaminen verkossa karsii turhaa odotusaikaa, sen avulla halutaan helpottaa ruuhkaisempien aikojen ennakointia asiointipisteissä. Anu sanoo, että paremman asiakaspalvelukokemuksen lisäksi toiveissa onkin jonojen nykyistä parempi hallinnointi. Codemendersin kanssa tehtävän kokeilun kautta voitaisiin myös tarkastella, voisiko jonotusjärjestelmän rinnalle ottaa tulevaisuudessa ajanvarausmahdollisuuden.
Aava kertoo, että sovellus tarjoaa myös kattavampaa tietoa asiakastyytyväisyydestä.
– Esimerkiksi sujuvista asiointikokemuksista jää harvemmin merkintää asiakaspalvelun tietoon, mutta Jonoon.fi:n avulla palautteen antaminen asioinnin yhteydessä on helppoa ja nopeaa.
Aseem uskoo, että sujuva sähköinen jonottaminen parantaa kokemustamme odottamiseen käytetystä ajasta. Voimme lopulta keskittyä olennaisimpaan eli siihen, miksi jonotamme.
– Jonottaminen voi olla myös hauskaa!